Tietoa rasvoista

 
Kun puhutaan päivittäisen ruoan sisältämistä rasvoista, voidaan erottaa kaksi pääryhmää: näkyvät rasvat ja piilorasvat. Kun tarkastellaan rasvojen rakennetta ja terveellisyyttä, puhutaan tyydyttyneistä ja tyydyttymättömistä rasvoista. Kun rasvojen saantia täytyy rajoittaa, tutkitaan ensin, kuinka paljon nykyinen ruokavalio sisältää rasvoja. Siksi tutkimme piilorasvat ja näkyvät rasvat. Terveyden kannalta ei nimittäin ole tärkeää selvittää ainoastaan saadun rasvan määrä, vaan myös imeytyvän rasvan määrä.
 
Rasva on tiiviissä muodossa oleva energianlähde.
 
1 g rasvaa tuottaa 9 kcal.
Vertailun vuoksi: Sekä 1 g hiilihydraatteja että 1 g proteiinia tuottavat kumpikin 4 kcal.
 
Näkyvät rasvat vs. piilorasvat: on tärkeää pitää suhde oikeana.
 
Näkyvät rasvat
Näkyvät rasvat ja piilorasvat. Tämä ei tosiaankaan ole mitään rakettitiedettä, kerromme vain, mitä lautasellasi on ja mitä voit saada selville tuoteselosteista.
Porsaankyljys, jossa on leveä rasvareunus, pekonisiivu, jossa on enemmän rasvaa kuin lihaa, suuri voinokare herneiden päällä tai öljy, jota sekoitat viinietikkaan tehdessäsi salaatinkastiketta, ovat esimerkkejä näkyvistä rasvoista. Ne on helppo nähdä lautasella ja terveystietoisen kuluttajan on myös helppo välttää niitä. Piilorasvat eivät ole yhtä yksinkertaisia. Tosiasia on, että tarvitsemme rasvaa voidaksemme olla terveitä. Terveellisessä ruokavaliossa 30 % kaloreista tulee rasvoista. Liian suuren rasvamäärän saaminen ei kuitenkaan ole hyväksi terveydellesi. Tärkeää on osata valita terveelliset rasvat – kasvirasvat, joilla ei ole haitallista vaikutusta sydämellesi ja verisuonillesi. Meidän pitää myös osata käyttää näitä rasvoja niiden luonnollisessa muodossa ja kohtuudella.
 
Piilorasvat
Tässä teemme usein virheitä. Henkilöt, jotka eivät seuraa tarkasti rasvansaantiaan, syövät usein huomaamattaan monia erilaisia rasvoja eli piilorasvoja. Piilorasvoja on erityisesti esimerkiksi juustoissa, kakuissa, kekseissä, suklaassa, jäätelössä, valmisruuissa, perunalastuissa, pähkinöissä, voileivän päällisissä, täytteissä, oliiveissa ja pikaruuassa. Näitä rasvoja emme yleensä pysty näkemään ja syömme niitä huomaamattamme.