Kuinka paljon hiilihydraatteja pitää syödä?

 
Ruokapyramidi suosittelee 5–12 leipäviipaletta päivässä ja 3–5 palaa keitettyä perunaa. Tämän suosituksen ja meidän ehdotuksemme välinen ero on luonnollisesti huomattava: tämä määrä on tarkoitettu normaalipainoisille henkilöille. Jos haluat laihtua, näitä määriä on pienennettävä.
 
Tämä riippuu tietenkin siitä, kuinka monta kiloa sinulla on ylipainoa. Voit aina pyytää ravitsemusterapeuttia laskemaan henkilökohtaisen energiantarpeesi. Hän voi myös laatia sinulle päiväohjelman. XLS Medical -valmisteet voivat auttaa sinua pienentämään annoskokoja vähitellen.
 
Leivän käyttö, kun haluat laihduttaa:
  • Vähäinen liikunnan määrä: 4–5 viipaletta leipää päivässä (toimistotyö, liikkuminen aina autolla, ei liikuntaa)
  • Kohtalainen liikunnan määrä: 5–6 viipaletta leipää päivässä (liikuntaa 1–2 kertaa viikossa tai jonkin verran liikkumista edellyttävä työ, kuten tarjoilijalla tai potilastyötä tekevällä hoitajalla)
  • Suuri liikunnan määrä: 6–8 viipaletta leipää päivässä (liikuntaa 3–4 kertaa viikossa tai raskas työ, kuten rakennustyöntekijällä tai maanviljelijällä)
 
Halutessasi voit vaihtaa leipäviipaleen (30 g):
30 gramman patonkipalaan, 25 grammaan rusinoita, 3 ruokalusikalliseen makeuttamattomia aamiaismuroja tai 2 keksiin.
 
Pääateriasi on yleensä:
½ lautasellista vihanneksia
100–150 g vähärasvaista lihaa / kalaa / korviketuotteita
¼ lautasellista hiilihydraatteja (+/- 150–250 g perunaa)
= 90–160 g keitettyä pastaa tai riisiä)
 
Suositukset ovat yksinkertaisia ja suuntaa antavia ja määrät voivat vaihdella yksilöllisesti.
 
Yleisesti olemme huomanneet, että useimmat naiset laihtuvat 1 500 kilokalorin päiväohjelmalla, kun taas miehet voivat syödä jopa 1 800 kcal päivässä. Se, kuinka nopeasti tämä ohjelma auttaa sinua laihtumaan, riippuu energiankulutuksestasi ja aineenvaihdunnastasi.