Tietoa hiilihydraateista
Hiilihydraatit, joita kutsutaan myös sakkarideiksi tai sokereiksi, ovat tärkeä elimistön energianlähde.
Päivittäisessä ruokavaliossamme pitää olla suunnilleen 55 % hiilihydraatteja.
 
Kemian näkökulmasta katsottuna pääryhmiä on kolme:
  • Monosakkaridit, jotka muodostuvat vain yhdestä yksinkertaisesta sokerimolekyylistä (esim. glukoosi tai fruktoosi).
  • Disakkaridit, jotka muodostuvat kahdesta yksinkertaisesta sokerimolekyylistä (esim. sakkaroosi = tavallinen sokeri, laktoosi = maitosokeri).
  • Polysakkaridit, jotka ovat yhteen liittyneiden monosakkaridien pitkiä ketjuja, joista tunnetuimpana esimerkkinä on tärkkelys.
Mono- ja disakkaridit imeytyvät vereen nopeasti ja tuottavat nopeasti energiaa, joten niitä kutsutaan myös nopeiksi hiilihydraateiksi. Polysakkaridit imeytyvät paljon hitaammin, joten sokerin määrä kasvaa huomattavasti hitaammin. Niitä kutsutaan myös hitaiksi hiilihydraateiksi.
 
Noudattaessasi laihdutusohjelmaa on tärkeää, että syöt kaikkea kohtuudella. Tämä sääntö pätee myös hiilihydraatteihin.

 
Tuotteet, jotka sisältävät paljon nopeita sokereita, ovat usein makeita ja epäterveellisiä.
 
 
Niiden käyttöä on parasta vähentää mahdollisimman paljon. Nopeita sokereita on runsaasti esimerkiksi makeisissa, kakuissa, suklaassa, hilloissa, leivonnaisissa, jälkiruuissa, valmisruuissa ja suklaakakuissa. Näitä nopeita sokereita on huomattavia määriä myös hedelmissä ja hedelmämehuissa. Harva kuitenkaan tietää, että myös maitotuotteet sisältävät luonnostaan sokeria eli laktoosia, joten niitäkin on nautittava kohtuudella.
 
 
Hitaita sokereita on esimerkiksi leivässä, perunassa, pastassa, riisissä, vehnässä ja kuskusissa. Vaikka energian saaminen niistä kestää elimistössä jonkin aikaa, ne muodostavat energiantuotantosi perustan. On kuitenkin hyvä muistaa, että muiden sokerien tavoin hiilihydraatitkin voivat lihottaa, jos syöt niitä enemmän kuin poltat energiaa.