Sokerisyöpöt vs. ahmatit
 
  • Sokerisyöpöt
    Haluat syödä usein makeutettuja elintarvikkeita. Mielestäsi ateria ei ole täydellinen ilman jälkiruokaa. Kaipaat makeisia tai leivonnaisia myös aterioiden välillä. Tähän ryhmään kuuluvat myös henkilöt, jotka syövät suolaisia välipaloja aterioiden välillä.

    Hyviä neuvoja sokerisyöpöille:

    • Ole varovainen konvehtien ja muiden makeisten suhteen. Voit tulla nopeasti riippuvaiseksi niistä, vähän kuin tupakoija, joka ei pysty olemaan ilman savuketta.
    • Aivan kuin tupakoijallakin, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa. Kokeile pitäytymistä 2 viikon ajan ruokavaliossa, joka ei sisällä makeisia tai makeutettuja elintarvikkeita. Näiden 2 viikon kuluttua tulet huomaamaan, että vastustamaton halu syödä sokeria on heikentynyt.
    • Valitse terveellisiä jälkiruokia tai välipaloja, kuten hedelmäjogurtti tai tuore hedelmä. Makeisten tai keksin syöminen on sallittua aina joskus.
    • Älä koskaan jätä ateriaa väliin. Jos teet niin, tunnet olosi hetken kuluttua voimattomaksi ja saatat pian syödä epäterveellisiä välipaloja aterian sijaan.
    • Pese hampaat tai pureskele sokerittomia minttupastilleja tai purukumia aterioiden välillä. Mintun maku auttaa myös vähentämään sokerin himoa.
  • Ahmatit:
    Et koskaan koe varsinaista kylläisyyden tunnetta. Söisit koko päivän, jos saisit valita. Annoksesi ovat muihin verrattuna suuria etkä pysty pienentämään niitä. Siksi määrää on vähennettävä hitaasti. Määrän voimakas vähentäminen aiheuttaa jatkuvan nälän tunteen ja johtaa naposteluun, eikä se ole tarkoitus.

    Hyviä neuvoja ahmateille:

    • Syö aterian aluksi suuri kulhollinen keittoa tai annos raakoja vihanneksia.
    • Muutama salaatinlehti leipäviipaleiden välissä tai aterioiden lisänä auttaa lisäämään ateriasi tilavuutta, mutta sisältää vain vähän kaloreita.
    • Vähennä aterian yhteydessä syömäsi leivän määrää 1 viipaleella. Kun jatkat laihduttamista, vähennä määrää edelleen viipale kerrallaan, kunnes saavutat terveellisen määrän.
    • Älä koskaan jätä ateriaa väliin, syö terveellinen välipala aterioiden välillä ja aloita päiväsi terveellisellä aamiaisella!
    • Syö hitaammin. Monet ahmatit syövät nopeasti. Pureskele jokaista suupalaa ainakin 10–15 kertaa, niele, hengitä sisään ja sitten ulos ja ota vasta sen jälkeen seuraava suupala. Huomaat tulevasi kylläiseksi nopeammin.
    • Ota pussista leipäviipaleet, jotka ajattelit syödä. Älä laita pussia pöydälle. Voit käyttää samaa strategiaa kuoriessasi perunoita, kuori vain sen verran, ettei perunoita jää yli. Näin sinulle ei tule kiusausta syödä niitä. Toimi samoin esimerkiksi lihan määrän suhteen.
    • Kata pöytä niin kauniisti kuin mahdollista, tarjoa terveellisiä vaihtoehtoja: jos sinulla on yli jääneitä vihanneksia tai hedelmiä, laita ne esille. Näin alat pian syömään terveellisesti etkä tunne laihduttavasi.
    • Anna vatsallesi aikaa huomata, että se on kylläinen. Lopeta ruokailu normaalin annoksen jälkeen, siivoa pöytä tai mene pesemään hampaat. Se auttaa!
    • Huolehdi siitä, että vihannekset muodostavat aterian tilavuutta antavan aineosan. Niistä saa vähemmän kaloreita kuin esimerkiksi perunasta tai lihasta. Täytä siis vihanneksilla puolet lautasesta, lisää 1 osa lihaa, kalaa tai korviketuotetta ja täytä ¼ lautasesta riisillä, pastalla, perunalla tai leivällä.