Terveelliset elämäntavat ovat tärkein tekijä terveellisen painon saavuttamiseksi, jotta tunnet olosi energiseksi ja voit hyvin. Syömäsi ruoan määrän on vastattava energiamäärää, jonka kulutat päivän aikana. Jos haluat laihtua, sinun on vähennettävä kalorien määrää tai yritettävä liikkua enemmän lisätäksesi energiankulutusta. Parhaan tuloksen saavutat yhdistämällä nämä kaksi tekijää. Pyri syömään paremmin ja liikkumaan enemmän.

 

  • Paljonko kaloreita tarvitset joka päivä?

Alla olevasta taulukosta näet keskimääräisen päivittäisen energiatarpeen. Tarve on laskettu ilman ylimääräistä liikuntaa. Liikuntaa lisäämällä myös energiantarve kasvaa. Laihduttajan tulisi syödä päivittäin noin 500 kcal vähemmän kuin kuluttaa kaloreita. Katso täältä kalorimäärät, jotka poltat liikkuessasi.

Naiset Ikä 20–40 2 200 kcal
Ikä 40–60 2 000 kcal
Miehet Ikä 20–40 2 700 kcal
Ikä 40–60 2 500 kcal
Tytöt Ikä 15 2 600 kcal
Pojat Ikä 15 3 000 kcal

 

  • Ravitsemussuositusten mukainen ruokapyramidi takaa tasapainoisen ravinnonsaannin ja terveellisen ruokavalion.

Ruokapyramidi on ravitsemusasiantuntijoiden kehittämä malli, joka kertoo kunkin ruoka-aineryhmän merkityksen ja sen, missä suhteessa niitä pitää päivittäin syödä. Mitä alempana ruoka-aineryhmä pyramidissa on, sitä tärkeämpää on juuri näiden ruoka-aineiden kuuluminen päivittäiseen ruokavalioon.

 

Tämä pyramidi perustuu perusruokavalioon, joka sisältää 1 800 – 2 000 kcal/päivä.