En laihdu

Monet käyvät laihduttaessaan jatkuvasti vaa'alla. On tärkeää muistaa, että paino vaihtelee eri aikoina päivän, viikon ja kuukauden mittaan. Punnitse itsesi vain kerran viikossa aina samana ajankohtana, niin tulos on luotettavampi.
 
Vaikka yksi kilo rasvaa painaa yhtä paljon kuin yksi kilo lihaksia, muista, että rasva vie paljon enemmän tilaa, jopa 18 % enemmän kuin lihakset. Siksi on tärkeää tietää, että jos liikut säännöllisesti, painosi ei välttämättä jollakin viikolla pienene lainkaan, mutta housusi löystyvät, koska vartalosi on hoikistunut. Siinä tapauksessa sinun kannattaa ehkä pitää vartalon mittoja parempana edistymisen mittarina.
 
Tärkeintä on vointisi. Jos olet muuttanut ruokailu- ja liikuntatottumuksiasi parempaan suuntaan, voit paremmin ja painokin putoaa. Muista myös, että voimakkaalla painonpudotuksella on taipumus johtaa jojolaihduttamiseen, joten sinä onnistut paremmin tasaisella painonpudotuksella eikä sinun tarvitse kiirehtiä.
 
Laihduttaminen ei ole helppoa. Ihmiset on ohjelmoitu etsimään ja syömään ruokaa. Evoluution ansiosta tunnemme itsemme helposti nälkäisiksi, mutta kylläisyyttä on paljon vaikeampi tuntea. Ei tarvitse kuin miettiä, miten vaikeaa on jättää ateria väliin, mutta miten helppoa on antaa periksi ja syödä herkullinen jälkiruoka suuren aterian päätteeksi.
 
Laihduttaminen voi olla varsinaista taistelua ja keksimme usein tekosyitä sille, miksi emme paina vähemmän. Tässä kerromme todellisista syistä sille, miksi nämä kilot eivät katoa:
 
Minulla on aina nälkä
Kysy ennen syömistä itseltäsi: olenko todella nälkäinen? Monet sekoittavat janon nälkään, joten juo lasi vettä ja katso auttaako se. Juo vettä säännöllisesti, niin ettei sinulle tule nestehukkaa. Se auttaa sinua olemaan syömättä liikaa ja lisäksi se auttaa aivojen toimintaa. Saatat myös olla vain ikävystynyt – siihen ei ruoka auta.
 
Minulla ei ole tahdonvoimaa
Laihduttaminen on vaikeaa ja kaikki epäonnistuvat siinä joskus. Tärkeintä on, etteivät epäonnistumiset saa sinua luovuttamaan. Voit vaikka kirjoittaa muistiin syyt, joiden vuoksi alunperin päätit laihduttaa. Voit lukea ne, jos tunnet olosi lannistuneeksi ja motivaatiosi on laskenut.
 
Lihon hitaasti uudelleen
Painon kertyminen uudelleen voi johtua syömisestä aterioiden välillä ilman, että tiedostat sitä, jolloin saamasi kalorimäärä saattaa nousta liian suureksi. Tämän välttämiseksi sinun kannattaa kirjoittaa viikon ajan muistiin kaikki syömisesi, annoskoot ja viikon aikana tekemäsi liikunta ja siirtää tiedot laihdutustaulukkoon. Voit ladata avuksesi päiväkirjan. Se auttaa sinua huomaamaan ne pienet muutokset, jotka edesauttavat laihtumista tai saavat kilot palaamaan.
 
Minulla on hidas aineenvaihdunta
Kaikki voivat parantaa aineenvaihduntaansa ja tehostaa sitä – säännöllinen harjoittelu on paras tapa siihen, mutta myös muutokset ruokailutottumuksissa voivat auttaa. Laihtuaksesi sinun on poltettava päivittäin enemmän kaloreita kuin saat ruoan ja juoman mukana.
 
Olen liian kiireinen enkä ehdi harjoitella
Tutkimukset osoittavat, että kaikenlainen harjoittelu on parempi kuin se, ettet tee mitään – jo portaiden nouseminen hissin käytön sijasta auttaa. Mikset hankkisi liikuntakaveria? Se tekee liikunnasta hauskempaa ja harjoittelulle on helpompi löytää aikaa.