Seitsemän ruokasyntiä ja kuinkä pääset niistä lopullisesti eroon

 
Tuleeko sinusta ruoan suhteen synnintekijä vai voittaja?
 
Kun alat syödä terveellisesti, on todennäköistä, että kuulut niihin kolmeen neljäsosaan ihmisiä, jotka putoavat ruokakärryiltä antamalla periksi ruoan houkutuksille jo vain viikon kuluttua. Tämä johtuu siitä, että kun luovumme suosikkiruoka-aineistamme, kaipaamme niitä entistä enemmän! Kerromme ne seitsemän tavallisinta tapaa, jotka saavat sinut todennäköisesti keskeyttämään laihdutuskuurin, ja ratkaisuja, joista voi olla sinulle apua pyrkiessäsi takaisin oikeille raiteille. Jos heikkoutesi ruoan suhteen ovat juustot, suklaa, perunalastut tai kakut, lue lisää ja sinulle selviää, miten voit kukistaa ruokasyntisi lopullisesti!
 
  • Synti numero 1 – HIMO! Vastustamaton himo saada suosikkiherkkujasi
    Tutkimukset osoittavat*, että käytämme keskimäärin 44 minuuttia päivässä unelmoidaksemme ruuasta, joten ei ole ihme, että silloin tällöin on mielestämme vaikeaa vastustaa syntisiä herkkuja, joita kaipaamme eniten.
  • Hyve –PIDÄTTYVYYS! Kyky vastustaa ilmeisiä kiusauksia, jotka pyrkivät häiritsemään meitä ja vaikuttamaan meihin
    Täydellinen kieltäytyminen jostakin, joka on sinun heikko kohtasi, tekee kaipuusta vain suuremman. Jos pidät jostakin erityisesti, nauti sitä pieni määrä, vaikkapa pala suklaata. Syö se sitten erittäin hitaasti, nauti tuoksusta ja mausta ja tunteesta, että sinulla on riittävästi tahdonvoimaa säästää loput toiseen päivään. Kannattaa myös välttää suurten pakkausten ostamista!
  • Synti numero 2 – LAISKUUS! Ei ole aikaa valmistaa terveellistä ruokaa
    Nykyajan hektinen ja nopea elämäntapa merkitsee, ettei useinkaan löydä aikaa tai energiaa ostaa ja valmistaa terveellisiä aterioita alusta lähtien ja joudumme sen sijaan turvautumaan elintarvikkeisiin, jotka sisältävät runsaasti rasvaa, sokeria ja suolaa.
  • Hyve – SITKEYS! Kyky olla antamatta periksi, säästää aikaa ja olla varuillaan, ettei laiskuus pääse iskemään
    Varaa aikaa suunnitellaksesi ruokaostokset, jotta voit tehdä ravitsevaa ruokaa, joka valmistuu nopeasti. Hyvä idea on tehdä ostoslista joka viikolle. Silloin on epätodennäköisempää, että harhaudut ostamaan "huonoja" elintarvikkeita, ja voit tehdä listan terveellisistä ruokavaihtoehdoista toistuvia tilauksia varten yhdellä napin painalluksella. Jos aiot syödä valmisaterian, lue pakkauksen varoitustekstit tarkasti välttääksesi paljon tyydyttynyttä rasvaa, sokeria ja suolaa sisältävät elintarvikkeet. Yritä syödä ylimääräinen annos vihanneksia valmisaterian kanssa. Silloin syöt vähemmän epäterveellisiä ravintoaineita ja saat päivän kuitu- ja vitamiiniannoksesi.
  • Synti numero 3 – VIHA! Vihalle periksi antaminen
    Jos sorrut ruokasyntiin, on aivan liian helppo ajatella, että haluat antaa kokonaan periksi, mikä johtaa syyllisyyden, pettymyksen ja inhon kierteeseen, joka voi olla vaikea murtaa.
  • Hyve – KÄRSIVÄLLISYYS! Tasapainon ja sitkeyden saavuttaminen kohtuullisuuden avulla
    Älä moiti itseäsi yksittäisistä heikkouden hetkistä, olemme vain ihmisiä. Ajattele sen sijaan myönteisesti ja kompensoi hetkelliset harha-askeleet syömällä seuraavan kerran terveellisesti tai harjoittelemalla vähän, jotta tunnet taas olevasi oikealla polulla ja motivoidut! Kokeile kirjoittaa ruoka- ja harjoittelupäiväkirjaa, joka auttaa sinua pysymään oikealla tiellä. Hävitty sota ei ole menetetty taistelu!
  • Synti numero 4 – YLPEYS! Liian ylpeä pyytääkseen apua
    Kun on kyse laihdutuksesta, monet meistä ovat liian ylpeitä pyytäkseen apua silloin kun sitä eniten tarvitsemme, ja haluamme selviytyä omin neuvoin. Se vaatii suurta päättäväisyyttä ja tahtoa.
  • Hyve – NÖYRYYS! Rohkeus tehdä vaikeita asioita ja olla epäröimättä ja kyky kohdata pelko ja epävarmuus
    Tutkimukset ovat osoittaneet, että jos aloitat terveellisen ruokavalion yhdessä ystävän kanssa, sinulla on kaksinkertaiset mahdollisuudet onnistua, joten älä ole liian ylpeä ottaaksesi vastaan apua ystävältäsi tai kumppaniltasi saadaksesi motivaatiota matkan varrella. Pyydä myös, että ystäväsi ja työtoverisi eivät saata sinua kiusaukseen epäterveellisillä herkuilla. Pyydä ravitsemusterapeuttia laatimaan sinulle henkilökohtainen ruokavalio ja valmentamaan sinua. Jos tunnet itsesi lannistuneeksi, ravitsemusterapeutti voi kannustaa sinua jatkamaan ja muistuttaa siitä, mitä olet jo saavuttanut!
  • Synti numero 5 – YLENSYÖNTI! Mahalle periksi antaminen
    Monelle laihdutuksessa on kyse näläntunteen pelosta, mutta jos syöt terveellisen määrän,
    1 800 – 2 000 kilokaloria päivässä, kuinka usein todella tunnet itsesi nälkäiseksi?
  • Hyve – ANTELIAISUUS! Kyky uhrautua ja luopua omasta halusta hyvän asian vuoksi
    Tärkeää on miettiä, miksi tunnet itsesi nälkäiseksi. Yritä määritellä nälkäsi ja mieti, oletko oikeasti nälkäinen? Hengitä syvään ja mieti, mitä tarvitset ja mitä et tarvitse, ehkä lasillinen vettä riittää. Tietysti sinun on aina syötävä tarpeeksi kaloreita päivän aikana.
  • Synti numero 6 – KATEUS! Vihreäsilmäinen hirviö
    Joka kolmas nainen sanoo, että kuvat laihoista julkisuuden henkilöistä saa hänet tuntemaan itsensä epävarmaksi vartalostaan, ja nämä kuvat saavat monet meistä asettamaan epärealistisia tavoitteita.
  • Hyve – YSTÄVÄLLISYYS! Positiivinen ja iloinen asenne, joka inspiroi muita
    Sen sijaan, että stressaat bikinikuntoon pääsemisestä kesälomaksi, ole armollinen itsellesi asettamalla joka kuukaudelle lyhyen aikavälin tavoitteita, jotka ovat tavoitettavissa ja joiden hyödyt todella näet – tämä motivoi sinua pitkällä aikavälillä.
  • Synti numero 7 – AHNEUS! En vain osaa sanoa ei
    On helppo joutua pahaan kierteeseen, jossa syöt liian isoja annoksia, tai antaa periksi kiusaukselle syödä yksi annos lisää, mikä voi olla tapa, jota on vaikea muuttaa.
  • Hyve – KOHTUUS! Itsehallinta, pidättyvyys ja kohtuus
    Valitse pienempi lautanen, niin tunnet itsesi kylläiseksi, vaikka olet syönyt vähemmän. Tämä voi auttaa sinua välttämään kiusausta syödä automaattisesti lautanen tyhjäksi. Kun syöt, voi kestää jopa 20 minuuttia ennen kuin tunnet itsesi kylläiseksi, joten pureskele ruoka hitaasti ja valitse hitaita hiilihydraatteja, sillä ne pitävät sinut kylläisenä pidemmän aikaa. Pidä tauko, kun olet syönyt puolet lautasella olevasta ruuasta. Hengitä syvään muutaman kerran ennen kuin alat syödä toista puolikasta lautasella olevasta ruuasta.