Kun lisäät liikuntaa elämääsi, poltat enemmän kaloreita, ja paitsi että laihdut nopeammin, saat myös enemmän energiaa, niin että voit paremmin ja näytät hyvältä.

 
Kalorit ovat tärkeitä, sillä jos haluat laihtua, sinun on poltettava enemmän kaloreita kuin saat, suunnilleen 500 kilokaloria päivässä. Mikään ei polta ylimääräistä rasvaa paremmin kuin säännöllinen liikunta, joka lisää sykettä (sydänvaikutus), mutta pienetkin muutokset voivat kohentaa yleiskuntoa ja terveyttä ja lisätä joka päivä polttamiesi kaloreiden määrää.
 
Kaikenlainen liikkuminen polttaa kaloreita, myös seisominen, istuminen ja nukkuminen. Mitä tehokkaampaa liikunta on, sitä enemmän kaloreita palaa. Tässä on muutamia helppoja ohjeita, joiden avulla voit polttaa ylimääräisiä kaloreita arjessasi:
  • Jos käytät joukkoliikennevälineitä, jää pois aiemmalla pysäkillä ja kävele loppumatka
  • Käy ikkunaostoksilla lounastauolla – nopea kävely voi polttaa jopa 250 kilokaloria tunnissa
  • Voit käydä yhdessä työtovereidesi kanssa kävelyllä lounastauolla! Voit yhdistää kävelyn ja liikunnan.
  • Käytä portaita hissin sijaan. Kun teet niin joka päivä, kulutat yhteensä paljon kaloreita. Yritä unohtaa hissi, portaat ovat hyvä tilaisuus arkiliikuntaan!
  • Pysäköi kauas kohteestasi ja kävele pidempi matka
  • Pidä "kävelytaukoja" kahvitaukojen sijaan saadaksesi liikuntaa päivän aikana
  • Käy kävelyllä, pyöräilemässä, pelaa petankkia tai biljardia tai valitse jokin muu laji, jota voit harrastaa muiden kanssa ravintolaillan tai muutaman oluen nauttimisen sijaan
  • Leiki lasten kanssa – vähintään 15 minuuttia joka päivä
  • Käytä tilaisuus hyväksesi ja tee jalka- tai vatsalihasliikkeitä TV:tä katsoessasi
  • Älä lykkää vaatteiden silittämistä – silittäminen tunnin ajan polttaa jopa 110 kilokaloria
  • TANSSI! Tanssiminen on hauska tapa polttaa kaloreita! Kuuntele lempimusiikkiasi ja tunne, kuinka kilot sulavat!
  • Jos sinulla on mahdollisuus liikkua vähän heti päivällisen jälkeen, se tekee hyvää aineenvaihdunnallesi. Myös 15 minuutin kävely tai pyöräily lounastauolla on hyväksi keholle ja psyykkeelle!
  • Jos päätät mennä salille tai ryhmäliikuntatunnille, valitse se, josta pidät enemmän!